1)Cała lewa ręka musi być swobodna 2)Lewa dłoń obejmuje chwytnię pokrytą gryfem, ale go nie ściska 3)Nigdy nie usztywniaj dłoni, jeśli czujesz jej zmęczenie, zrób sobie przerwę 4)Palce mają być rozluźnione, nie mogą się usztywniać 5)Staramy się angażować do gry wszystkie cztery palce (mały, z natury najsłabszy, wymaga wielu ćwiczeń) 6)Nie gramy dwóch kolejnych dźwięków melodii tym samym palcem (z wyjątkiem techniki slide) 7)Nie unoś palców zbyt wysoko nad gryf - pożyteczniejsze są możliwie minimalne ruchy palcami 8)Staraj się jak najmniej przesuwać lewą dłoń wzdłuż gryfu (chyba, że wymaga tego specyfika utworu). 9)Przenoś dźwięki ze struny na strunę, zamiast grać je na jednej strunie 10)Opuszki palców dociskają struny tuż przed metalowymi sztabkami progów 11)Palec lewej ręki uderza w strunę równocześnie z trąceniem struny kostką (piórkiem) 12)Staramy się, aby palce przypadkowo nie trącały strun sąsiednich 13)Na początku ćwicz w wygodnej dla siebie pozycji siedzącej (granie w pozycji stojącej jest trudniejsze)
Ważniejsza od szybkości jest dokładność gry - dźwięki powinny zabrzmieć pewnie i czysto Ćwiczenia wykonuj z pulsem metronomu (keyboard, automat w multiefekcie). Nauka gry w równym tempie jest ważna, przyda się to kiedyś w grze zespołowej. W tabulaturach zastosowałem oznaczenia palców. Pod każdą tabulaturą oprócz znanych już x-ów (puls metronomu) są cyfry oznaczające palce, którymi trzeba zagrać dany dźwięk. I nie wolno tego zmieniać "po swojemu" Palec 1 to wskazujący, 2 to środkowy, 3 to serdeczny, 4 to mały. Kciukiem nie będziemy grali żadnych dźwięków. Są to ćwiczenia niezbyt trudne. Mam nadzieję, że ogromna większość z Was zagra to razem ze mną.
Ćwiczenie 1 E1--------------------------|--------------------------|--------------1--2--3-4-- H2--------------------------|--------------------------|--1--2--3--4------------- G3--------------------------|--------------1--2--3--4--|------------------------- D4--------------------------|--1--2--3--4--------------|------------------------- A5--------------1--2--3--4--|--------------------------|------------------------- E6--1--2--3--4--------------|--------------------------|------------------------- *--x-----x-----x-----x-----|--x-----x-----x-----x-----|--x-----x-----x-----x---- P--1--2--3--4--1--2--3--4--|--1--2--3--4--1--2--3--4--|--1--2--3--4--1--2--3--4-Ćwiczenie to można sobie urozmaicić przenosząc je w inne pozycje na gryfie gitary, np. na progi: 5, 6, 7, 8... Można też zagrać w obie strony: w górę (jak w naszym przykładzie) lub z powrotem w dół. Kolejne dźwięki kostkujemy w obie strony, uderzając piórkiem w struny raz z góry, raz z dołu.
Ćwiczenie 2 E1--------------------------|-----------------5--7--8-- H2--------------------------|--------5--6--8----------- G3-----------------2--4--5--|--5--7-------------------- D4--------2--3--5-----------|-------------------------- A5--3--5--------------------|-------------------------- E6--------------------------|-------------------------- *--x-----x-----x-----x-----|--x-----x-----x-----x----- P--2--4--1--2--4--1--3--4--|--1--3--1--2--4--1--3--4-- E1--8--7--5-----------------|-------------------------- H2-----------8--6--5--------|-------------------------- G3--------------------7--5--|--5--4--2----------------- D4--------------------------|-----------5--3--2-------- A5--------------------------|--------------------5--3-- E6--------------------------|-------------------------- *--x-----x-----x-----x-----|--x-----x-----x-----x----- P--4--3--1--4--2--1--3--1--|--4--3--1--4--2--1--4--2-Wybrałem dla Was gamę melodyczną majorową w tonacji C-dur. Należy jednak ćwiczyć w różnych tonacjach, w różnych pozycjach, wg różnych schematów. Jest to konieczny element właściwych ćwiczeń przyszłego gitarzysty zespołu rockowego. Można urozmaicić sobie trening poprzez granie kolejno gam z różnych tonacji, np. A-D-G-C (zaczynając od kolejnych strun E6, A5, D4, G3 - od progu 5)