Wydobywanie dźwięków

Wydobywanie z gitary dźwięków może odbywać się za pomocą naszych palców prawej dłoni lub za pomocą piórka czyli kostki.

Gra palcami

W grze palcami musisz pamiętać o następujących zasadach: prawa ręka oparta jest o brzeg gitary
dłoń zwisa swobodnie
palce są rozluźnione i lekko zgięte
palce uderzają w struny, ale ich nie szarpią! Nie podrywamy strun do góry!
palce wykonują możliwie minimalne ruchy podczas gry
istnieją dwa sposoby uderzania palca o strunę:
po każdym trąceniu struny palec opiera się lekko o strunę sąsiadującą (grubszą)
po każdym trąceniu struny palec pozostaje w powietrzu, skierowany opuszką w stronę dłoni. Ten sposób jest stosowany znacznie powszechniej.
dłoń nie przemieszcza się, podczas gry poruszają się palce

Gra piórkiem

Uwagi na temat gry piórkiem:

prawa ręka oparta jest o brzeg gitary
dłoń swobodna, kant dłoni jest tuż nad mostkiem
piórko trzymamy kciukiem i palcem wskazującympiórko trzymamy kciukiem i palcem wskazującym
oś kciuka jest mniej więcej prostopadła do osi piórka
piórko trąca struny (w obie strony), jego oś jest mniej więcej prostopadła do struny
piórko wchodzi płytko między struny (ok. 2 mm)
grając piórkiem pracuj luźnym nadgarstkiem, a nie całą ręką
wykonuj możliwie minimalne ruchy piórkiem i dłonią


Sposoby gry bez kostki

Palcowanie
W biciach, w których uderzamy we wszystkie struny z obu stron naprzemiennie (góra-dół), można ułożyć dłoń na dwa sposoby:
1)Palce lekko zgięte, połączone, luźno trącają struny powierzchnią paznokci (z góry) lub opuszkami (z dołu).
2)Kciuk i palec wskazujący ułożone tak, jakby trzymały piórko, trącają struny zawsze powierzchniami paznokci.

Sposób A. jest korzystny w biciach, w których wymagane jest tłumienie niektórych uderzeń w struny, np. w muzyce reggae. Po uderzeniu w struny z góry palce prostujemy, zaś dłonią nakrywamy struny, powodując zgaszenie ich brzmienia. Np. w utworze "Podzielono świat" zespołu Daab.

E1--5-----5------5-----5------5-----5------5-----5------|
H2--5-----5------5-----5------5-----5------5-----5------|
G3--5-----5------5-----5------5-----5------5-----5------|
D4--7-----7------7-----7------7-----7------7-----7------|
A5--7-----7------7-----7------7-----7------7-----7------|
E6--5-----5------5-----5------5-----5------5-----5------|

*--x------------x------------x------------x------------|



Flażolety sztuczne i wymuszone

Często stosowanymi technikami prawej ręki są flażolety sztuczne i wymuszone. Flażolety sztuczne gramy w sposób następujący. Lewą ręką trzymaj dźwięk C - na strunie A5 próg 3. Palcem środkowym prawej ręki szybko i energicznie uderz w strunę A5 na 15 progu (dźwięk C na progu 3 + 12 progów). Tylko pamiętaj! W strunę uderzasz, ale jej nie dociskasz do gryfu. Czy słyszysz ? To jest właśnie flażolet sztuczny. Teraz możesz wykonać ćwiczenie. Złap zwykły akord C-dur i uderzaj palcem środkowym prawej ręki w struny wg tabulatury.

E1------------------------------------------|
H2------------------------------------------|
G3----------------12-12---------------------|
D4---------14-14---------14-14--------------|
A5--15-15-----------------------15-15-------|
E6------------------------------------------|

Przykład flażoletu sztucznego:


Flażolety wymuszone gramy inaczej.

Palec lewej ręki trzyma jakiś dźwięk na wybranej strunie, np.G3. Prawa ręka gra flażolet piórkiem. Obracamy dłoń w nadgarstku nieznacznie w prawo, tak aby powierzchnia piórka była ustawiona do strun pod kątem ok. 45 - 60o. Lewym brzegiem piórka trącamy strunę G3 (koniec piórka ześlizguje się po strunie). Momentalnie lewy brzeg kciuka muska drgającą strunę. Powstaje charakterystyczny pisk, czyli flażolet wymuszony. Możesz go wydobyć w kilku miejscach na strunie. Odnajdziesz te miejsca metodą prób i błędów, szukaj jednak np. nad środkową przystawką lub między nią a przystawką przy gryfie.



Przykład flażoletu wymuszonego
































Copyright © 2015 szarpnij-strune.pl. Wszystkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu. Projekt stworzony przez: Mateusz Joniuk. Powered by CSS